2012. augusztus 17., péntek

a hatékonyság bűvöletében

Ha sok mindenre nem is jó a jelenlegi tanári mesterképzés, egy dolgot sikerült elérnem vele: a rendszert. Én, aki mindig is az utolsó pillanatok embere voltam, nagyjából megtanultam beosztani az időmet - 5 év egyetem után eljutottam arra a szintre, mikor tudok rendszerezni és belátni dolgokat. 2012 ilyen szempontból rendkívül eredményes volt, a folytatásban is szeretném megtartani ezt a jó szokást, még ha így néha kevésbé izgalmas is a dolog.


A 2011-2012-es tanévben végeztem el a csoportos tanítási gyakorlatomat Szegeden. Magyarból a Ságvári  Endre Gyakorló Gimnáziumban Sisák Gábornál, médiából pedig a Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskolában Nyemcsokné Bernáth Magdolnánál. Nagy szerencsém, hogy mindkét esetben olyan tanár volt a vezetőm, aki nagyon jó pedagógus hatalmas szakmai tudással és rálátással, ráadásul ezt könnyen át is adták is a megbeszélések, felkészülések során.

Igazából hazudok és végig ilyen látványosan szenvedtem, mint mikor életem legelső tanítására készültem. :D

Ők ketten, valamint a mesterszak második éve megtanított arra, hogy ha rendszert viszek az életembe, sokkal könnyebben boldogulok (és nahát, ez tényleg így van, bármennyire evidens is lenne). A BA éveit szinte nulla olvasással és készüléssel vittem végig, de az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy szinte semmivel sem jobb eredménnyel, mint jelenleg. Azért voltak álmatlan éjszakáim pl. egy-egy világirodalmi vizsga előtt, ahol a felsorolt 40-50 könyvből maximum kettőt ha ismertem... 

Az álltörésből felépülve 2,5 héttel később kezdtem az egyetemet, addigra már kiéhezve - nemcsak az ételekre, hanem - a társas kapcsolatokra, az új élményekre, az egyetemi kihívásokra. Lehetséges, hogy ennek is volt szerepe abban, hogy a hirtelen feltornyosodott teendőket akadály nélkül, hétről hétre beosztva tudtam venni. Rengeteg volt a szeminárium, ott volt a tanítási gyakorlat minden adminisztrációjával együtt, a kilencedikes gyerekek megismerése, képességfelmérés, összecsiszolódás, dolgozatíratás, különórák, hospitálások, majd az egész legvégén a szóbeli és a szívatós vizsgák.

A magyaros zárótanításom kellékei: az ominózus földrajzi nevek, azok helyesírása és a technika órákat is megszégyenítő papírpazarlás a látványosság érdekében.
Ezt pedig a zárótanítás után kaptam a 9.F-esektől. :)
A második félévben már jóval kevesebb órám és vizsgám volt, de maradt a hospitálás és a tanítás, jött mellé a mentorprogram és a munka. Az egyedüli nehézséget a júliusi szigorlatok okozták. Magam is meglepődtem magamon, mikor júniusban, pontosan egy hónappal az első vizsga előtt nekiültem a tételek kidolgozásának, és kb. 5 kivételével az összeset saját kútfőből és utánajárás után csináltam meg. Az eredmény egy magyar 4-es és egy média 5-ös, ami igazából meglepő volt számomra, hiszen minimum fordítva vártam. 

A felkészülés kötelező eleme a szigorlatnál a könyvrakás lefotózása, így kb. 1 perccel később kellett nekikezdeni kinyitni a hatalmas kupac valamelyik darabját.
Boldog/fáradt/hagyjálmábékén mosolyok a médiás szigorlat után.
Ezelőtt minden Szilveszterkor megfogadtam, hogy az adott évben, de főleg nyáron olvasok, csökkentem az igen tetemes várólistámat. Sose sikerült. Maximum három könyvet olvastam el egy nyár alatt, és ezzel még sokat is mondok. @Lobo várólistás kihívására @zakkantanett jóvoltából találtam rá még tavaly karácsony környékén, akkor ez vált az újévi fogadalommá. Pillanatnyilag 2,5 könyv van vissza, éppen a Száz év magányt darálom, amit mellesleg a világirodalmi vizsgák egyikére nagyon is tudni kellett volna... 



Ezeken az apró sikereken felbuzdulva, valamint félve az előttem álló ismeretlentől, elhatároztam, hogy időben nekikezdek a szakdolgozati előkészületeknek és az írásnak. Nagy nehezen rávettem magam, hogy felkeressem augusztus elején a szakvezetőmet, Fejes József Balázst, aki éppen nyaralt, így tegnapra egyeztettünk egy időpontot, ahol átbeszéltünk mindent. Az elképzeléseket, a felépítést, a szakirodalmakat. Ma elindultam a kecskeméti könyvtárba, hogy beszerezzem a könyveket, kettőt persze nem találtam benn. Egyet  megrendeltem a moly.hu boltjából, egyet happoltam a rukkoláról. Ezután jöhetnek még a folyóiratok, éljen a MATARKA keresője, nagyon hasznos kis oldal, használjátok!

A mai termés.
Ha valakinek teljesen véletlen megvannak és kölcsönadná, netán megválna az alábbi könyvektől, lekötelezne és még egy sört/bort/pálinkát is nyerne vele. :)

(ez pdf-ben megtalálható a neten, de szeretek könyvekből dolgozni)



(ezt megrendeltem már időközben, amúgy is érdekel, hátha még ide is jó lesz)

Majdnem minden adott tehát ahhoz, hogy hamarosan a lényegi rész is elkezdődjön, szeretném minél hamarabb a hátam mögött hagyni ezt a terhet. Alig várom a pillanatot, mikor a borítót és a tartalomjegyzéket csinálom, és amikor ott virít a kész dolgozat elején: Sándor Rita: A hátrányos helyzet és a szövegértés összefüggései az iskolában. 

5 megjegyzés:

  1. Nádasdy Á. ilyen jó nálad ("várólistám")??
    Melyik könyvről mi a véleményed: Várólista csökkentés 2012.? (Ezek közül 9 és 1/2-et olvastál idén, igaz? Legalább egyről írj valamit!)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nádasdy nyelvészetileg lenyűgözött, ezért vagyok kíváncsi a verseire és egyéb munkáira.
      Úgy terveztem, hogy mikor végzek a 12. könyvvel, akkor lesz belőle egy nagy összegző poszt, addig nem akarok "spoilerezni", viszont itt azért lehet csemegézgetni: http://moly.hu/tagok/rita_sandor/ertekelesek :)

      Törlés
  2. impozáns várólista :) néhány könyv megvan nekem is, szívesen kölcsönadom, ha odakerülsz :)

    VálaszTörlés
  3. Örülök, hogy ilyen szép mértékben csökkent a listád, és hogy ehhez egy kicsit én is hozzájárultam :]

    VálaszTörlés